Ergonomic criteria for evaluating the quality of e-learning
Maria Todorova, Dimitrina Karamanska, Elena Koleva, Lilyana Koleva
The term “quality” is a wide-ranging concept for which each person or professional sector has its own definition. The most progressive quality point of view is that it is entirely determined by the customer or the end user and is based on the assessment of customer experience with the product or service. The quality of use or ergonomic quality actually shifts the focus from specific product quality in isolation to specific products, their users, the tasks and the context in which they are used. The aim is to achieve excellent results, but not at the expense of health (physical and mental exhaustion), safety or deprivation. Performance requirements rather than product requirements are needed when using a product. In order to ensure design flexibility, it is necessary to define performance levels for product use rather than simply the technical attributes needed to achieve results or perform activities.In this paper, a summative assessment of the ergonomic quality of technologically supported training by lecturers and students is presented as well as conclusions and recommendations for its optimization at this stage of its implementation.
Терминът “качество” е широкообхватна концепция, за която всеки човек или професионален сектор има свое определение. Най-прогресивната гледна точка за качеството е, че то се определя изцяло от клиента или крайния потребител и се основава на оценката на опита на клиента с продукта или услугата. Качеството на използване или ергономичното качество всъщност премества фокуса от качество на продукта в изолация към конкретни продукти, техните потребители, задачите и контекста, в който се използват. Целта е да се постигнат отлични резултати, но не за сметка на здравето (физическо и психическо изтощение), безопасността или лишения. Необходими са изисквания за производителност, а не изисквания към продукта, когато се използва даден продукт. За да се осигури гъвкавост на дизайна, е необходимо да се определят нивата на производителност при използване на продуктите, а не просто наличие на технически атрибути, необходими за постигане на резултати или извършване на дейности. В тази статия е представена обобщена оценка на ергономичното качество на технологично подпомогнатото обучение от преподаватели и студенти, както и изводи и препоръки за неговата оптимизация на този етап от реализирането му.
Cite this article as:
Todorova M., Karamanska D., Koleva E., Koleva L. Ergonomic criteria for evaluating the quality of e-learning. Journal – Electrotechnica & Electronica (Е+Е), Vol. 52 (5-6), 2017, pp. 24-29, ISSN: 0861-4717 (Print), 2603-5421 (Online)
