Investigation of preemptive priority single-server queueing systems with peaked traffic flows
Seferin Mirtchev
In this article, a model of single-server preemptive priority queueing systems with a peaked arrival process, generally distributed service time and infinite waiting position is described by using the Polya distribution to define the peaked traffic flow. The model is obtained by using the generalized Pollaczek-Khinchin formula. This article is a summary of the previous research by the author. In the article, new results of the dependence of the mean waiting time in the systems with four priority classes and preemptive priority from the offered traffic with different values of the peakedness coefficient of the arrival process and different values of the variation coefficient of service process is presented. It is shown that the performance of such single-server preemptive priority queueing systems varies vastly depending on the peakedness of the arrival and service processes.
В статията е описан модел на едноканални телетрафични системи с чакане и абсолютен приоритет при неравномерен процес на постъпване на заявките, произволно разпределение на времето на тяхното обслужване и безкрайна опашка за чакане, като се използва разпределението на Пойа, за да се опише неравномерният трафичен поток. Моделът е получен чрез използването на обобщената формула на Полачек-Хинчин. Тази статия е обобщение на предишните изследвания на автора. В статията са представени нови резултати на зависимостта на средното време за чакане в система с четири приоритетни класа с абсолютен приоритет от постъпващия трафик при различен коефициент на неравномерност на постъпващия процес и различен коефициент на вариации на процеса на обслужване. Показано е, че характеристиките на тази едноканална телетрафична система с чакане и абсолютен приоритет се променят значително в зависимост от неравномерностите на процесите на постъпване и на обслужване.
Cite this article as:
Mirtchev S. Investigation of preemptive priority single-server queueing systems with peaked traffic flows. Electrotechnica & Electronica (Е+Е), Vol. 55 (1-2), 2020, pp.15-21, ISSN: 0861-4717 (Print), 2603-5421 (Online)